Film – Ilegitim

ilegitim

de Andreea Gheorghiţă – colaborator

Pe data de 18 martie 2016 a avut loc premiera lungmetrajului românesc ,,Ilegitim“ în România, în regia lui Adrian Sitaru. A fost primit cu aplauze răsunătoare de către public și premiat la Festivalul Internațional de Film de la Berlin.

Filmul este, fără îndoială, unul fără precedent în cinematografia românească din mai multe puncte de vedere. În primul rând, tratează un subiect îndrăzneț și totodată sensibil – incestul, act ilegal în România. Astfel, pe parcursul a 85 de minute este prezentată povestea unei iubiri ilegitime dintre doi fraţi gemeni, respectiv dintre Sasha (Alina Grigore) şi Romeo (Robi Urs).

Apoi, filmul a fost realizat într-un mod neconvențional, neavând replici sau un scenariu anume. După spusele lui Robi Urs, protagonistul peliculei, acțiunea a decurs spontan și fiecare actor şi-a lăsat o notă personală în jocul scenic. De asemenea, și titlul producției a fost bine ales, scurt și sugestiv pentru toate întâmplările ce se vor desfășura.

Cele două teme principale apărute și dezbătute în decursul filmului sunt avortul și incestul, accentul fiind pus mai mult pe relația complicată de dragoste dintre cei doi tineri, decât pe o analiză propriu-zisă a ultimului subiect menționat. În acest context, este reliefată diferența dintre psihologiile personajelor, dar și relațiile dintre acestea.

Începutul și finalul sunt în oglindă, în ambele scene fiind înfățișată cina în familie, însă personajele, la sfârșitul filmului au mentalități și principii diferite față de cele de la început. Timpul poate vindeca orice fapt, oricât de imoral ar putea fi acesta sau absurd, iar aici găsim şi explicaţia, în cele din urmă.
Decorurile sunt simpliste și realiste, lucruri obișnuite și lipsite de extravaganță, iar coloana sonoră este realizată de către trupa The Amsterdams, o formație de indie rock românească.

Aşadar, producția ,,Ilegitim“ reprezintă o revoluție în domeniul cinematografic românesc, invitând spectatorii la dezbateri asupra problemelor sociale de care deseori nu suntem conștienți pe deplin. Vorbim despre lipsa de întelegere faţă de cei din jurul nostru şi „deliciul“ nostru de a ne crea prejudecăți. În ,,Ilegitim“ nu este vorba numai despre prejudecățile create de societate în urma unor întâmplări, ci și despre acceptare și iertare. Recomand filmul pentru o experiență nouă și originală.